PRESSMEDDELANDE 2014-11-26

Maria Andersson, författare, föreläsare och projektledare påbörjar ett samarbete med NBV som är Sveriges äldsta studieförbund.

I somras gav Maria Andersson ut sin självbiografi Mitt liv, Mitt beslut, som lanserades under Victoriadagen där hon också är projektledare.

Boken beskriver en uppväxt i kaos och hennes liv som ett medberoende barn.

Med en stark vilja och uppsatta mål så lyckades hon bygga upp det liv till sina egna barn som hon själv hade saknat. Men hon drabbades av ytterligare en katastrof som vuxen. Under flera år levde hon under hot av en arbetskollega med missbruk som utövade sin makt mot henne. Trots detta reste hon sig igen och bestämde sig för att mot alla odds överleva och skapa ett liv där hon kunde använda sina erfarenheter till att hjälpa andra.

Under hennes första år som projektledare för Victoriadagen så bestämde hon sig för att släppa sin självbiografi där budskapet med boken var att det går att vinna och mot alla odds uppnå sina drömmar.

NBV är ett studieförbund vars mål är att få människor att tillsammans utvecklas utifrån sina idéer, intressen och drömmar.

NBV arbetar bl.a med studiecirklar där flera av ämnena i Marias bok är frågor som NBV berör och arbetar med.

– Mitt mål med boken är att hjälpa andra i liknande situationer, säger Maria Andersson.

– Jag hade behövt mer stöd när jag blev utsatt, och önskat att jag hade haft ett liknande material att använda mig av. Efter att jag gått ut med boken har jag fått en mängd mail och frågor där fler öppnat upp om sina liv, berättar Maria

NBV lanserar nu studieplan 1 av 2 utifrån boken Mitt liv, Mitt beslut, och planerar en rad föreläsningar med Maria och ämnena i boken.

Studieplan 1 lanseras den 27 november 2014 och hittas på det lokala NBV kontoret.

www.nbv.se

Kontakt: mittlivmittbeslut@gmail.com